AZ UTAZÁSI IRODÁK MÚLTJA, JELENE ÉS JÖVŐJE

A Covid-19 vírus okozta világjárvány következtében bevezetett (utazási) korlátozások – sok más iparág mellett – rendkívül nehéz helyzetbe hozták az utazási irodákat is.

Írásunkban összefoglaljuk, hogy a jelenlegi koronavírus-helyzet milyen hatással van a turisztikai iparág jelenére és jövőjére, de szót ejtünk az utazási irodák régmúltjáról, a közelmúltról, az online repülőjegy- és szállásfoglaló oldalak várható jövőjéről. Röviden bemutatjuk a legkedvezőbb és egyben leginnovatívabb szállásfoglaló portált, és lerántjuk a leplet egy meglepő titokról is: Nem mindig a drága a jó. És nem mindig az olcsóval kell vigyázni.

Az első utazási iroda

A szervezett idegenforgalom (divatosabb nevén turizmus) alig 180 éves múltra tekint vissza: 1841-ben Thomas Cook egy 10 mérföldes, vonatos kirándulást szervezett Angliában. Az utazásnak 570 résztvevője volt, maga Thomas Cook volt az idegenvezető. Az utazás olyannyira sikeres volt, hogy a szervezőt további utak megszervezésére motiválta, majd néhány évvel később, 1845-ben megalapította a Cook utazási irodát. Az iroda évszázadokon átívelő sikertörténetet tudhat maga mögött, egészen 2019-es csődjéig.

Utazási irodák Magyarországon

Az első magyar utazási iroda 1902-ben, Idegenforgalmi és Utazási Vállalat néven alakult. Feladata elsősorban Budapest látogatottságának fejlesztése volt. A vállalatot 1927-ben szervezték újjá, ekkor kapta az Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Részvénytársaság (IBUSZ) nevet.

Az IBUSZ 30 évig, egészen 1957-ig uralta a magyarországi piacot, a sok utazási korlátozás (a magyarok többnyire csak szocialista országokba utazhattak, oda is csak szigorú megszorításokkal) miatt könnyen el is tudta látni feladatát egyedül.

1957-ben alakult meg az Express Ifjúsági és Diák Utazási Iroda, majd 1968-ban létrejött több nagy közlekedési vállalat utazási tevékenységet folytató részlege (Volántourist, Malév Air Tours), de erre az évre datálható az első szövetkezeti utazási iroda (Cooptourist) és a Budapest Tourist megalakulása is.

1976-ig a fenti hat utazási iroda működhetett, majd – a szigorú utazási szabályozások enyhítése következtében – az 1980-as évektől kezdett növekedni, 1988-tól megugrani az utazási irodák száma.

Az online repülőjegy- és szállásfoglaló oldalak megjelenése

A ’90-es évek végén, akkor, amikor az internet az idegenforgalmon belül is elkezdett teret hódítani, sokan azt vizionálták, hogy az utazási irodák kora hamarosan lejár. Azóta 20 év telt el, az internet még inkább a mindennapjaink részévé vált, sőt, el sem tudjuk képzelni nélküle az életünket. Mégis, a koronavírus megjelenéséig az utazási irodák szektora jól prosperált.

Az internet térhódításával egyre inkább jelentek meg az online repülőjegy- és szállásfoglaló oldalak is, és ezzel párhuzamban kezdett szűkülni az utazási irodák elsődleges szerepe, mivel a tájékozódás és a foglalás is megoldhatóvá vált az online felületeken.

Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a szállásfoglaló portálok elterjedése és az, hogy szinte a világ összes szállodája, száláshelye megtalálható, fellelhető eme portálokon. Viszont, amire mindenképpen érdemes odafigyelni az az oldalanként megjelenő árkülönbség, amely a portálok eltérő, de elég jelentős mértékű jutalékszintjéből adódóan nem elhanyagolható tényező.

Mindenesetre kár lenne tagadni: Az internet radikálisan átalakította a turizmust, egy utazás megszervezése soha nem volt még annyira egyszerű és gyors, mint napjainkban.

Utazómajom

Az Utazómajom weboldalán és közösségi oldalain (Utazómajom, Utazómajom extra, Repülőmajom, Alvómajom) elsősorban olcsó – az oldalra való kikerülés pillanatában olcsó – repülőjegyekre és szállásajánlatokra hívja fel a figyelmet (sem egyéni, sem csoportos utakat az Utazómajom nem szervez). A szóban forgó ajánlatokat lehetőség van lefoglalni, amely foglalás az Utazómajom számára bevételt, jutalékot generál – nem is elvárható, hogy az oldalakba fektetett rengeteg munkát bárki ingyen végezze el. Sok esetben az aktuális kedvezményes árak csak percekig vagy megadott darabszámban érhetőek el, így folyamatosan résen kell lenni és szinte azonnal foglalni, oda foglalni, és arra az időre foglalni, amit az Utazómajom felkínál. Valljuk be. Ez túl sok kötöttség is lehet egyszerre.

Travel Advantage

A Travel Advantage™ az új korszak egyik legmeghatározóbb eszköze, mindazon emberek kezében, akik nem szeretik kompromisszumokat, miközben a jól megérdemelt utazásaikat szeretnék élvezni. Ezt mi sem támasztja alá jobban, mint az a tény, hogy az év végére 1.000.000 fő feletti aktív felhasználót prognosztizál a szakma és a vállalat is. Természetesen, mint mindenhol a világban a Travel Advantage™ oldalán is napról napra változhatnak az árak. Hiszen a szállásadók fenntartják ennek a jogát a telítettség függvényében, de egy egészen biztos, hogy ha már hozzá fér valaki a portálhoz, akkor megtalálta a legkedvezőbb árú szállások lelőhelyét, amelyre az MWR Life és a Travel Advantage™ 150%-os LEGJOBB ÁR GARANCIÁT vállal az üzleti partnerei és a pro tagsággal rendelkező klubtagok számára.